zondag 27 januari 2013

LUANG NAM THA & MUANG SING

22 – 27 JAN 2013
We reizen verder naar het Noorden van Laos, dat bekend staat om zijn prachtige bergen en de vele etnische minderheden die in dit berggebied  wonen.
Het idee om met de boot, via Pakbeng, naar het Noorden te reizen laten we varen. Het is te duur en we zijn minstens twee dagen onderweg. We kiezen voor de kortste weg, een busrit van 7uur in, door en over de bergen. Onze eerste stop is Luang Nam Tha, gelegen op een hoogvlakte, omgeven door bergen waardoor de kronkelende rivier, de NamTha, passeert.  We gaan niet in op het enorme aanbod in het stadje aan trekkings, daguitstappen,…we willen de omgeving op eigen houtje ontdekken. We laten onze mountenbikes staan bij de ingang van het Hmongdorp Had Yao en wandelen door het dorp. Onze aandacht wordt gewekt door veel bedrijvigheid in het steegje. De dorpsbewoners maken

ons duidelijk dat hier straks een Hmong-trouwfeest begint. We zijn van de partij ! Even later komen de 2 Hmong-bruiden  en 2 Hmong-bruidegommen aan en gaan een hut binnen. Ze nodigen ons uit. We zijn getuige van een traditionele trouwceremonie, waarbij de vaders de huwelijksvoorwaarden met elkaar bespreken. In een kring van stoelen  zitten de 4 vaders  en een oude man, de chief van het dorp. De oude man neemt het woord en er wordt overlegd. De 4 mannen bieden elkaar meerdere malen een glas aan en er wordt geproost. Dronken zullen ze er niet van worden, want ze drinken enkel liters cola. Met veel boertjes laten als gevolg…
Daarna zingt de oudste een lang ceremonieel lied, waarbij de anderen soms meezingen en met hun handen gebaren maken. Een indrukwekkend ritueel!
Na enkele uren hebben we het toch gehad en fietsen door naar Lao Houei, waar de Lanten wonen. Al van ver

zien we hun bekende zwarte katoenen doeken wapperen aan de wasdraad. De Lanten kwamen lang geleden uit China, ze gebruiken nog steeds Chinese letters. De vrouwen zijn hier heel traditioneel gekleed, vooral hun fijne haartooi en hun lange zwarte jassen met touwtjes vallen op. We wandelen door het dorp en zien een vrouwtje bamboepapier maken, nog een andere specialiteit van het dorp. De volgende dag rijden we met een brommertje naar enkele verder afgelegen dorpen met etnische minderheden, waaronder de Akha’s, de Tai Dam en de Tai Lue, allemaal heel arme dorpen. Op de terugweg stoppen we nog even in het Hmongdorp Had Yao. Er is opnieuw een trouwfeest, maar nu in Lao-stijl. Alle mensen van het dorp zijn uitgenodigd. Het heeft veel weg van een trouwfeest bij ons. De genodigden feliciteren  eerst het trouwkoppel en krijgen dan een shot wisky aangeboden om in één

keer uit te drinken. Daarna wordt er gegeten, gedronken en tot laat in de nacht gedanst. De mensen hebben weinig werk op hun akkers en dit is het seizoen bij uitstek om te trouwen. We blijven maar even en rijden terug naar ons guesthouse, waar we onze rugzakken klaarmaken om door te reizen naar Muang Sing. Dit dorp, op 10km van de Chinese grens, ligt eveneens  in een grote vlakte omgeven door bergen. Alles voelt hier heel erg Chinees aan. We laten alles over ons heen komen. Akha-vrouwen bieden ons openlijk opium aan, wat we natuurlijk weigeren. Bij het lokale tribelmuseum zijn ze de sleutel kwijt waardoor we het museum niet kunnen bezoeken. De kleine reisburo’s  bieden allerlei excursies aan om etnische minderheden te bezoeken, maar de prijzen zijn onredelijk hoog. We maken weer ons eigen plan en regelen 2 mountenbikes voor morgen, wat moeilijker is dan gedacht want de meesten kiezen voor georganiseer-

de trips.  De volgende morgen zijn we vroeg uit de veren.  Om 7 uur wandelen we al op de ochtendmarkt, waar vele etnische minderheden hun groenten en traditionele producten proberen te verkopen. Het is een gezellige maar koude bedoening. Pas als de zon begint te schijnen warmt het op. Na het ontbijt fietsen we naar de grens met China, zo hebben we het gevoel dat we er toch bijna geweest zijn!  Onze fietsrit stopt 3km voor de Chinese grens, omdat twee Laotiaanse politiemannen ons tegen-houden. Enkel de lokale bevolking kan verder en hier de grens oversteken. Een grenspost heeft altijd iets speciaals en een eigen sfeer, deze zeker.
We keren terug en maken een prachtige fietstocht van dorp naar dorp, langs kilometerslange rijstvelden, bananenplantages, paprika- en maïsvelden, suikerriet-
plantages,…en  ontmoeten de Yao’s, de Tai-Dam, de Akha’s,…Vele Chinese vrachtwagens vol suikerriet steken

ons voorbij, richting China. Op de terugweg blikken we even terug en komen we tot de slotsom dat alle etnische minderheden misschien wel verschillend zijn, maar toch gemeen hebben dat ze heel arm zijn en een hard leven hebben. Het zijn vooral de oudere vrouwen die nog de traditionele kledij dragen. We zien jammer genoeg ook hier, in het Noorden van Laos, dat de Chinezen steeds meer gebied en economie inpalmen, wellicht ten koste van de lokale bevolking .Na een nachtje slapen reizen we terug naar Luang Nam Tha om enkele zaken te regelen ( blog in orde maken, bustickets reserveren,  geld afhalen,…) om dan de volgende dag door te reizen naar Nong Khiaw. We beginnen steeds meer onze dagen te plannen, want de einddatum van onze reisvisum in Laos komt steeds dichterbij.